"Книга на мечовете" от колектив, редактор Гарднър Дозоа


Здравейте, книжни дракони! От скоро съм много запалена по разказите. Не успявам да задържа вниманието си достатъчно дълго върху една определена тема, което е проблем, ако ще чета роман, но с разказите е плюс. Избрах антологията "Книга на мечовете" за следващо четиво, защото се опитвам отново бавничко да се завърна към фентъзи жанра. Също така това беше най-лесния начин да намеря нови любими автори, без да се налага да търпя (ако не ми харесат) цели книги с по четиристотин плюс страници. А сега нека се впуснем в ревюто ⇢

Оригинално заглавие - "The book of swords"
Редактор - Гарднър Дозоа
Издателство - Бард
Преводач - Иван Иванов
Оформление на корицата - Megachrom
Брой страници - 551
Година на издаване в България/чужбина - 2018/2017
Вид корица - мека
Цена - 24.99лв
Автори, включени в антологията "Книга на мечовете", по ред на появяване:

  • К. Дж. Паркър - "По-добрият печели"
  • Робин Хоб - "Мечът на баща й"
  • Кен Луи - "Скритото момиче" 
  • Матю Хюз - "Мечът на съдбата"
  • Кейт Елиът - "Аз съм красив мъж", каза Аполон Врана"
  • Уолтър Джон Уилямс - "Тържество на добродетелите"
  • Даниел Ейбрахам - "Присмехулната кула"
  • К. Дж. Чери - "Хрунтинг"
  • Гарт Никс - "Дълга, студена диря"
  • Елън Къшнър - "Когато бях разбойник"
  • Скот Линч - "Димът на златото е слава"
  • Рич Ларсън - "Колгридкста главоблъсканица"
  • Елизабет Беър - "Злото на краля"
  • Лави Тидхар - "Водопадино"
  • Сесилия Холанд - "Мечът Тираст"
  • Джордж Р. Р. Мартин - "Синовете на дракона"

Анотация:

Фентъзи жанрът е родил някои от най-незабравимите герои, появили се някога на страниците на книга: Конан Варварина, Елрик от Мелнибоне, Фафрд и Сивия Мишелов. Класически образи като тези правят "меча и магията" разказваческа сензация, крайъгълен камък на фентъзито - и вдъхновение за нови поколения от автори, които тъкат свои собствени величави истории за магия и дръзки приключения. 

В "Книга на мечовете" авторитетният Гарднър Дозоа представя една нова антология с оригинални епични истории от звезден екип майстори - Дж. Р. Р. Мартин, К. Дж. Паркър, Робин Хоб, Скот Линч, Кен Луи, К. Дж. Чери, Даниел Ейбрахам, Лави  Тидхар, Елън Къшнър и други. 

Насладете се на епични битки и пътешествия до далечни царства на мрачна магия, на зашеметяващо разнообразие от безстрашни фехтовачи и жени воини, които се сблъскват с опасности и смърт на всеки ъгъл и надделяват с кураж, хитрост и хладна стомана.

Моето ревю:

Досега не съм писала ревю на сборник с разкази от множество автори, така че не съм напълно сигурна как да процедирам. Но, както казват, за всичко има първи път, така че нека видим какво ще правим по-нататък :D Кратко обяснение - антологиите за всеки разказ са извадени направо от книгата, а снимките/рисунките преди всеки разказ са темитични за случващото се в него и съм ги измъкнала от Pinterest. Хайде да започваме >>>

"По-добрият печели" от К. Дж. Паркър:

Анотация - Тук авторът ни предлага завладяващ поглед към един решителен ученик, който си търси наставник - с някои изненадващи резултати. 
Мнението ми - За първи път чета нещо от автора, но след този разказ с радост бих се запознала и с други негови творби. Изпълнен с някакъв мълчалив и мрачен намек за трагично минало, чувство за мъка, изразена чрез гняв, завършен с огромна доза неочакваност и шок, тази история стана една от любимите ми. 
Оценка - 5/5 звезди 

"Мечът на баща й" от Робин Хоб:

Анотация - В смразяващия разказ, който следва, Фицрицарин Пророка посещава едно село, въвлечено във Войната на алените кораби, където нещастните селяни са изправени пред някои много трудни избори, в които никой вариант не е добър - а някои са по-лоши от другите.
Мнението ми - Отдавна искам да се захвана със "Сага за живите кораби", поредицата която щеше да е първия ми сблъсък с Хоб, но все губя кураж като видя огромните тухли. Сега обаче, след прочита на този разказ, който също е част от света на "Сага за живите кораби", със сигурност ще ги започна. Робин Хоб пише така увлекателно и майсторски, че глътнах "Мечът на баща й" за няколко минути!
Оценка - 5/5 звезди

"Скритото момиче" от Кен Луи:

Анотация - В тази история момиче, принудено да служи като убиец, се изправя пред една последната проверка на уменията си - ако оцелее.
Мнението ми - Вече се бях опитала да се разбера с Кен Луи и една негова поредица, но толкова не се получи, че се наложи да зарежа книгата още в началото. Разказът му "Скритото момиче" изобщо не подобри мнението ми за писателските му умения, ако изобщо такива съществуват.
Оценка - 2/5 звезди



"Мечът на съдбата" от Матю Хюз:

Анотация - В пъстрия разказ, който следва, слугата на един магьосник оплесква важна задача и открива, че трябва да се справя с лавина от шантави последствия.
Мнението ми - Това кратко произведение определено внесе доста весело усещане на целия сборник с лекия си ироничен хумор и забавен сюжет. А усета, който притежава писателя, за правилен подбор на думи и изречения, успява да спомогне цялостното разказване на една сложна идея в едва няколко листа.
Оценка - 5/5 звезди

"Аз съм красив мъж", каза Аполон Врана" от Кейт Елиът:

Анотация -Тук тя (Кейт Елиът)  ни запознава със самообявилия се за красив мъж Аполон Врана - който се оказва нещо повече и далеч по-странно от обикновен човек с красиво лице. 
Мнението ми - Независимо от хубавия начин на писане на Елиът, все пак не успях да се привържа към разказа. До самия край го чувствах повече като част от нещо по-голямо, като глава от роман. Нямаше начало, все едно започна от средата на вече предоставена нипо-рано  история, а нямаше и край. По-точно имаше отворен край, който предполагаше, че авторката ще ни даде още от приключенията на Аполон Врана, но това не се случи.
Оценка - 3,5/5 звезди

"Тържество на добродетелите" от Уолтър Джон Уилямс: 

Анотация - Авантюристът Куилифер, който води разказа в следващата истроия, е герой на собствена поредица, чиято първа част, "Куилифер", излезе през ноември 2017 от "Сага Букс".
Мнението ми - Стилът на писане на Уилямс е невероятен, сюжета е интригуващ, а героите са плътни и добре описани. Единствената ми забележка е, че не видях по какъв начин разказа може да се вмъкне под наметалото на "меч и магия". Нямаше нито мечове, нито магия, нито нищо, което да ги наподобява, но пък беше една наистина хубава история.
Оценка - 4/5 звезди

"Присмехулната кула" от Даниел Ейбрахам:

Анотация - Тук той (Даниел Ейбрахам) ни повежда в компанията на двама другари, които се опитват да проникнат в сърцето на страшна и смъртоносна загадка, за да открият нещо съвсем различно от онова, което са очаквали.
Моето мнение - Мале, на това му се казва добър фентъзи разказ. Имаше си всичко нужно. Прекрасно написана, интригуваща история, човечни персонажи, мистика, заплетен сюжет, много фентъзи елементи, екшън бойни сцени и запомнящ се финал.
Оценка - 5/5 звезди

"Хрунтинг" от К. Дж. Чери:

Анотация - Почти всеки знае историята на Беоулф, едно от най-известните произведения на митологичната поезия за всички времена - но какво става едно поколение след смъртоносните събития в Хеорот, когато руините лежат безмълвни и обрасли в плевели? Тук Чери ни отвежда да видим последствията и ни потапя в приключението на един млад мъж, търсещ семейното си наследство - приключение не по-малко опасно от случилото се на това място в онази съдбоносна, изпълнена с чудовища нощ преди много, много години.
Мнението ми - Всеки, който е чел блога ми, знае, че съм влюбена в митологията, главно в скандинавската. А тъй като наскоро бях изгледала последния сезон на любимия си сериал "Викинги" (линк към ревюто тук), нямах търпение да прочета този разказ, за който знаех, че е с викингско-скандинавско-митологичен характер. Независимо от хубавия начин на писане на Чери обаче, някакси не успях да се насладя напълно на краткото произведение. През цялото време се чувствах изгубена и до края не успях да схвана напълно идеята на историята, плюс че за мен финалът бе напълно нереалистичен. 
Оценка - 3,5/5 звезди

"Дълга, студена диря" от Гарт Никс:

Анотация - Тук се присъединяваме към сър Хиъруорд и господин Фиц по следите на най-опасния им съперник досега - такъв, който те не смеят наистина да настигнат, ако искат да останат живи. 
Мнението ми - Гарт Никс майсторски успява да изгради един цял свят, с вярванията му и всичко останало така важно за обществото, през скромните шестнадесет листа. А паралелно с това изгражда характерите и външността на главните, както и на второстепенните персонажи. Сюжетът е интересен и завладяващ, кара те да искаш още и още от тази история. А всичко това е подсилено от няколко щипки качествен хумор. 
Оценка - 5/5 звезди


"Когато бях разбойник" от Елън Къшнър:

Анотация - Тук тя (авторката) ни запознава с млад мъж, наскоро пристигнал в Поречен да си търси късмета, който подобно на много младежи, дошли в големия град преди него, открива, че има да учи много, за да успее - и че доста от уроците не са приятни.
Мнението ми - Разказът не ми беше много интересен, дори докато го четях. Но сега, едва седмица след като затворих и последната страница на антологията, ако щете вярвайте, го гледам и дори не мога да си спомня за какво ставаше на въпрос. Трябваше да прочета наново няколко страници, че да светне най-сетне онази глупава лампичка на досещането...
Оценка - 3/5 звезди

"Димът на златото е славата" от Скот Линч:

Анотация - Тук той (Скот Линч) ни повежда на безумно пътешествие с един изоставен от късмета крадец, който няма какво повече да губи и който открива, че намирайки всичко, не печели нищо - освен една невероятна история, която да разказва в студените зимни нощи.
Мнението ми - В писанията на Скот Линч намерих новия си любим автор. Това е. Не намирам нищо негативно и отрицателно в разказите му (защото вече прочетох няколко други, извън "Книга на мечовете"). Всичко, от сюжетна линия, герои, заобикалящия ги свят, през способността му да работи с думите, та чак до таланта му да сътворява влудяващ на съспенс и да спомогне пръкването на възможно най-неочаквания край от събирани през цялото време мънички факти, които дори не съм забелязала, че са там...
Оценка - 5/5 звезди


"Колгридската главоблъсканица" от Рич Ларсън:

Анотация - В напрегнатия и наситен с атмосфера разказ, който следва, той ни отвежда в суровия индустриален град Колгрид в компанията на двама мошеници, които се опитват да намерят ключа към баснословно съкровище и откриват, че с всяка крачка работата става все по-странна, а възлите, които трябва да развързват - все по-сложни.
Мнението ми - Хареса ми. Не бих казала, че е нещо "Wow!" или че бих се върнала да го прочета още веднъж, но ми хареса. На всяка страница се усещаше труда, който писателя е положил за написването на разказа. Рич Ларсън знае как да борави с таланта си, но единствения проблем е, че до края на творбата оставя читателя с усещането за "тръгваме от точка А, минаваме през точки В, Г и Д, за да стигнем до крайната си дестинация - точка Б."
Оценка - 4/5 звезди


"Злото на краля" от Елизабет Беър:

Анотация - Ето един дързък набег на прокълнат, обитаван от чудовища остров, извършен от най-чудатата и невероятна тройка ловци на съкровища, която някога е слизала с надежда на този бряг - само за да открият, че нямат никаква представа в какво се забъркват. Ако имаха, може би щяха да си тръгнат също толкова бързо...
Мнението ми - Чувствам се като някакво старо, критично дрънкало в това ревю. Ама факта е, че се опитах, но... Не успях да прочета до край този разказ. Просто ми беше толкова скучно написан.
Оценка - 2/5 звезди 

"Водопадино" от Лави Тидхар:

Анотация - Трябваше хубавичко да си помисля дали е уместно да включа тук един от разказите на Лави Тидхар за "пистолети и магия", които описват странните и често изобилстващи с насилие приключения на Горел от Горилис, "стрелец и наркоман", в свят пълен със зли магьосници и чудовищни създания. Дали една история без мечове има място в антологията за "меч и магия"? Но с мечове или без, историите за Горел са верни на духа на "меча и магията" и предшествениците им са ясни - личи силното влияние на Стрелеца на Стивън Кинг, очевидно, но също толкова силни са следите от К. Л. Мур, Майкъл Муркок, Джак Ванс и Робърт Е. Хауърд. Историите за Горел особено силно ми напомнят за ранните разкази на Хауърд за Конан Варварина. Те са почти чистата есенция на "меча и магията" - много насилие, вихрено действие, скорост като на изтърван от контрол товарен влак, политически некоректни, социално неспасяеми и безочливи. Освен това са адски забавни и представляват още един пример, редом с творбите на много други писатели тук, за интересните и понякога изненадващи посоки, в които се развива този поджанр, докато навлизаме все по-дълбоко в двайсет и първи век. Така че оставете се да бъдете увлечени от Горел в последната му мрачна и извратена задача, но затегнете коланите - пътуването ще друса.
Мнението ми - Няма да ви отегчавам допълнително с дословното повтаряне на анотацията, защото мнението ми напълно се припокрива с нея. Само да добавя едно нещо, една мисъл, зародила се в главата ми след прочита на неочаквания край. ИСКАМ ОЩЕ ОТ ИСТОРИЯТА НА ГОРЕЛ!
Оценка - 5/5 звезди

"Мечът Тираст" от Сесилия Холанд:

Анотация - Тук един корабокрушенец пътник се озовава в толкова опасна ситуация, че би предпочел да си опита шанса с бурното море - но трябва да остане където е, ако иска да утоли жаждата за мъст, пламтяща в сърцето му. 
Мнението ми - "Мечът Тираст", още с шеметното си начало, се превърна в един от любимите ми разкази в тази антология. Сюжетната линия е великолепно написана и проследена, а героите са добре изградени. Историята е многопластова и проследява съдбата на множество различни персонажи, но без да създава объркване, като ги преплита един в друг. Целия разказ се развива през викингската ера, но този факт не се усеща така силно и настойчиво, независимо от многобройното споменаване за вражда между съседските скандинавски държави по това време. Определено бих прочела още от произведенията на Сесилия Холанд.
Оценка - 5/5 звезди

"Синовете на дракона" от Джордж Р. Р. Мартин:

Анотация - Сега той ни отвежда във Вестерос, дом на неговата поредица "Песен за огън и лед", и назад във времето, за да видим неща, случили се далеч преди началото на "Игра на тронове", един разказ за злощастно съперничество между братя, което има трагични и катастрофални последици за целия свят.
Мнението ми - След като вече се бях запознала със света на Мартин, прочитайки четири, от издадените досега пет книги, наистина усетих тежестта на този разказ. Предполагам, че той е откъс от цялостната история на Таргариен, предоставена в новата поредица "Огън и кръв". Разказът би могъл да се чете и без да знаеш за какво иде реч в предишните томове, тъй като действието се развива преди случките в тях. Както съм казвала и преди, обожавам стилът на писане на Мартин и независимо, че "Синовете на дракона" бе написана в по-исторически и документален вид, пак ми хареса изключително много.
Оценка - 5/5 звезди


"Книга на мечовете", мнението ми за цялата антология:

Това като че стана едно от най-дългите ми ревюта някога и не съм напълно сигурна дали за в бъдеще при оценка на сборници/антологии ще продължа да разглеждам всеки разказ по отделно, но за този път съм доволна. Общата ми оценка за "Книга на мечовете", независимо от многобройните разкази незаслужили пълните пет звезди, е 5/5 звезди. Според мен Гаднър Дозоа е свършил невероятна работа в събирането и разпределянето на шестнадесете разказа. Когато прочетени по ред, създават усещането за нещо по-голямо и стойностно, за нещо заслужаващо си времето!

Благодаря, че останахте с мен до края на ревюто! 
Приятен ден и бъдете здрави!

Коментари

Popular posts